Międzynarodowe Sympozja Naukowe Fundacji IWRD

anna_budzinska_2_1
dr Anna Budzińska
Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

dr Anna Budzińska jest dyrektorem Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka. Ukończyła psychologię na Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Gdańskim w 1993 roku. W 2006 roku A. Budzińska obroniła na Uniwersytecie Gdańskim pierwszą w Polsce pracę doktorską na temat skuteczności terapii behawioralnej w pracy z dziećmi z autyzmem, której promotorem była prof. Marta Bogdanowicz.

 

W 1993 roku rozpoczęła pracę w Ośrodku dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. W lutym 1996 roku A. Budzińska otrzymała stypendium naukowe w Instytucie Psychologii Uniwersytetu w Oslo, gdzie opiekunem naukowym był prof. Arne Brekstad. Staż praktyczny odbyła w ośrodku wczesnej interwencji dla dzieci z autyzmem: Tidlig Intervensjons Prosjektet i Oslo (TIPO) oraz w Kapellveien Treatment Center w Oslo. A. Budzińska nawiązała ścisłą współpracę ze specjalistami z Norwegii i odwiedziła wiele placówek terapeutycznych w Norwegii. Jest również pomysłodawczynią i twórczynią w Polsce trzystopniowego kursu doskonalącego dotyczącego terapii behawioralnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Pierwsza edycja tego kursu odbyła się w latach 90-tych XX wieku.

 

Od 2000 roku podnosiła swoje kwalifikacje zawodowe w Princeton Child Development Institute w USA, a w 2004 roku odbyła tam roczny staż szkoleniowy, którego celem był rozwój umiejętności terapeutycznych i kierowniczych. Na zakończenie stażu w PCDI Anna Budzińska zdała pozytywnie ewaluację profesjonalną przeprowadzoną przez dr Lynn E. McClannahan i dr Patricia J. Krantz. W 2006 roku przy wsparciu Fundacji Barbary Piaseckiej Johnson, PCDI i Miasta Gdańska powstał Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku (IWRD), będący pierwszą w Europie repliką PCDI, którego do dziś jest dyrektorem.

 

Od początku swojej działalności dr A. Budzińska pomaga w tworzeniu placówek dla dzieci z autyzmem na terenie całego kraju, które funkcjonują jako „placówki rekomendowane przez IWRD”. Jest promotorką programów wczesnej interwencji oraz stosowania terapii opartej na badaniach naukowych. W ramach współpracy z Uniwersytetem Gdańskim współorganizuje międzynarodowe sympozja naukowe, ponadto prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych „Wczesne wspomaganie, edukacja i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju” oraz jest kierownikiem merytorycznym studiów podyplomowych „Stosowana analiza zachowania: terapia spektrum zaburzeń autystycznych”, akredytowanych przez Radę Certyfikacyjną Analityków Zachowania (The Behavior Analyst Certification Board, BACB). Współpracuje z wieloma ośrodkami w Europie, prowadząc wykłady, szkolenia i superwizje (np. w Norwegii, Austrii, Słowacji, Włoszech). Swoje doświadczenia zawodowe prezentuje także podczas konferencji naukowych w kraju i zagranicą. Jest autorką licznych artykułów oraz rozdziałów książek.

W 2020 roku współtworzyła platformę edukacyjną i e-kurs „Kwadrans dla terapii„. W 2021 roku  współtworzyła „Certyfikat Analityka Zachowania„, który  powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej.

miedzynarodowe_sympozjum_naukowe_iwrd-1